Vilken kväll det blev! Middag och konsert med Jesper Lindells band

torsdag 23 mars 2023

Marie-Louise Åkman

Kvällen 22 mars blev väldigt speciell för oss i Ludvika Rotaryklubb. Ett 50-tal gäster - både Rotarianer och andra inbjudna gäster avnjöt en god middag som Kristina och hennes team hade lagat. Men det var inte det enda som avnjöts. Efter middagen lyssnade vi på Jesper Lindell och hans band i ca 1 timme. Jesper är Ludvikas svar på Van Morrison! Ett antal härliga låtar - de flesta egenkomponerade - spelades upp i Församlingsgården.Gissa om det diggades av gästerna! Hela föreställningen filmades av ett team som gör en dokumentärfilm om bandet.

Lotteriet var populärt och 200 lotter såldes i ett huj. Vinsterna - två matkorgar från ICA Kvantum och hälsoprodukter från Hälsokraft hade skänkts av Fredric Jernemyr och Sussi Sakofall. Drycken hade sponsrats av Spendrups. Ett stort tack från oss!

Gårdagens evenemang är en del av ett projekt där vi har ansökt och fått medel från Rotary att genomföra. I höst kommer vi att anordna en stor konsert med Jesper Lindells band (någon lördag i oktober) och där alla i Ludvika med omnejd kommer att bjudas in. Resultatet kommer att skänkas till välgörande ändamål via Rotarys försorg.

Ett annat viktigt syfte med konserten är att vi vill hjälpa till att uppmuntra musiklivet i Ludvika. Få fram nya, unga förmågor och bidra till att placera Ludvika på toppen som musikstad igen. Om Jesper Lindell och hans band har lyckats så här bra, så kan fler göra det.

Ett 50-tal gäster avnjöt god mat och lyssnade på Jesper Lindell och hans band.

Gästerna hade mycket att tala om - skönt sorl!

Maten var jättegod - fläskytterfilé, potatisgratäng, grönpepparsås och sallad. Uppskattades mycket!

Från vänster manager Björn Pettersson, vår Rotary-arrangör Bengt Åkman och Jesper Lindell.

Jesper Lindells band

Det var fullt ös när Jesper och hans band lirade loss! Det känns fantastiskt roligt att bandet inledde sin Sverige-turné hos oss på Rotary i lilla Ludvika. Ikväll spelar de på Nalen i Stockholm och sedan vidare till Göteborg och Malmö. Bandet satsar också på USA! Vi håller alla tummar för att de lyckas med det. De flesta låtarna är komponerade av Jesper själv, men ett par andra kända låtar av The Band och Van Morrison var också med.

I höst kommer vi att bjuda in till en stor konsert på Aveny med Jesper Lindell och hans band och då är alla Ludvika-bor välkomna.

Det ser vi fram emot!