Jesper Lindell får kulturpriset i Ludvika 2023

tisdag 30 maj 2023

Marie-Louise Åkman

Det känns extra fint för oss i Ludvika Rotaryklubb som i år engagerat oss i Jesper Lindells musikaliska utveckling. Vi har redan fått ett smakprov av bandet i och med den interna konserten i april. Nu jobbar vi med ett projekt där Jesper Lindell & his band med flera ska uppträda på Folkets Hus 7 oktober. Till den konserten blir alla i Ludvika med omnejd inbjudna. Nedan hittar ni ett urklipp ur dagens NLT som handlar om utnämningen. Priset kommer att delas ut i Stadsparken på Nationaldagen 6 juni kl 15 och då kommer vi att vara där - eller hur?

"Artisten Jesper Lindell blir årets kulturpristagare och konstnären Louise Norström får årets kulturstipendium. Det beslutade kultur- och samhällsutvecklingsnämnden vid sitt sammanträde på torsdagseftermiddagen.

De båda blev rejält överraskade och glada när Sören Finnström (S), nämndens ordförande, gav dem besked på telefon samma kväll.

Priserna delas ut i stadshusparken i Ludvika klockan 15 under nationaldagen, då också de skriftliga motiveringarna är klara.

Rock- och soulartisten Jesper Lindell, 30, Sörvik, som får årets kulturpris på 30 000 kronor, är just hemkommen från en turné i bland annat Danmark, Tyskland och Holland.

– Jag hade ingen aning, det här är verkligen superkul. Ett litet tecken på att man gör något bra. Prispengarna kommer jag använda till att fortsätta göra musik, säger han till NLT.

Jesper Lindell har nyligen avslutat inspelningen av sitt nya album, det tredje i ordningen, som släpps i början av nästa år.

Till sommar väntar stor Sverigeturné och till hösten går det att höra Jesper Lindell band på hemmaplan, vilket är ett arrangemang av Ludvika rotaryklubb.

Jesper Lindell har också fullt upp med den egna studion. Närmast ska ingen mindre än Magnus Carlssons, sångaren i Weeping Willows, nya album spelas in där."

Jesper Lindell & His band