Köp 2 - skänk 1 - blev en stor succé

fredag 3 december 2021

M-L Åkman

Insamlingsaktiviteten "Köp 2, skänk 1" blev en stor succé!

På initiativ av vår klubb (idén från Anneli Carlzon) genomfördes under fredagen 3 december ett evenemang som vi kallar ”Köp 2, skänk 1”. Det visade sig bli en riktig succé! Vi vill ge en stor eloge till Ludvika-borna/ICA-kunderna som – trots helgbrådska - så frikostigt skänkte pengar och matvaror.

Konceptet handlar om att skänka extra matvaror till behövande i Ludvika och via ett mycket gott samarbete mellan Rotary, ICA Kvantum och Diakonin så gick det att genomföra. Resultatet blev långt över förväntan; 12.500 kr i inkomna Swish-pengar och 88 (!) stora, fullproppade kassar med varor från ICA. Kassarna innehöll hygienartiklar, kaffe, mjöl/socker, bröd, pasta, ris, pepparkakor, frukt, dryck, godis, blöjor, papper, kylvaror – t o m skinkor, leksaker mm mm. Många av givarna sade att vi borde stå där oftare. Diakonin får nu bråda dagar att sortera och fördela alla gåvor till familjer som behöver extra stöttning.

Detta är ett av de viktiga stödprojekt som vår klubb jobbar med.

Våra egna Rotary-medlemmar kämpade tappert från kl. 08.00 på morgonen till kl. 20.00 på kvällen med att informera och ta emot gåvor från kunderna. Extra tack till Mie-Lotte Bohl, Tomas Rudh, Iréne och Bengt Andersson, Birgitta Granqvist, Gunnar Flisberg, Christer von Matern, Marie Plan, Torbjörn Åker, M-L o Bengt Åkman, Susanne Harling, Sarah Hjälm, Niclas Sporrenfalk, Johan Berner, Torleif Fallsdalen och Leif Carlzon som kämpade tappert under dagen.

Vi kommer igen med nya insamlingsaktiviteter nästa år!

En av de hårt jobbande grupperna. Från vänster: Susanne Harling, Sarah Hjälm, Niclas Sporrenfalk, Bengt Åkman.